وبلاگ

رنگ کردن فلز در پنج مرحله

رنگ کردن فلز در پنج مرحله

اسباب و وسایل فلزی مثل نرده های فلزی، صندلی های فرفورژه و حتی ماشین آلات بخش زیادی از وسایل اطراف ما را تشکیل می دهند. فلزات به مرور زمان دچار رنگ رفتگی و زنگ زدگی می شوند و ممکن است علاوه بر کارایی، ظاهر آن ها نیز دستخوش تغییر قرار بگیرد. برای نوسازی و محافظت از آن ها راحت ترین و در دسترس ترین چیزی که لازم است یک پوشش رنگ جدید است. در این مطلب قصد داریم  رنگ کردن فلز در پنج مرحله کوتاه و آسان توضیح دهیم.

 

برای رنگ کردن فلزات به تعدادی ابزار، رنگ مناسب و از همه مهمتر، آماده سازی سطح قبل از اعمال رنگ نیاز دارید. این قبیل پروژه ها به قدری ساده هستند که خود شما می توانید به صورت خودت انجام بده آن را به انجام برسانید.

 

همانند سطوح دیگر، رنگ کردن سطوح فلزی نیز قبل از هر چیزی نیاز به آماده کردن سطح دارد. در واقع نتیجه نهایی کار شما بستگی به این مرحله دارد، پس کم کاری نکنید. با زیرسازی درست و آماده سازی مناسب، وسیله شما ظاهری دلچسب تر و عمر طولانی تری پیدا می کند.

 

وسایل لازم

  • فرچه سیمی
  • سنباده بلوکی یا کاغذ سنباده نرم (پوست آب)
  • پارچه کهنه یا روزنامه باطله
  • پارچه کتان تمیز
  • رنگ آستری
  • اسپری رنگ
  • وسایل ایمنی (عینک محافظ چشم و ماسک و دستکش)

 

قدم اول: سطح موردنظر را به دقت بررسی کنید.

اگر قطعه فلزی موردنظر را می توانید جابه جا کنید، آن را به فضایی منتقل کنید که تهویه هوای مناسبی داشته باشد. با کهنه پارچه یا روزنامه باطله زیر و اطراف کار را پوشش دهید تا از تمیزکاری بعد از اتمام پروژه خلاص شوید. سطح کار را با دقت بررسی کنید تا ترک ها، زنگ زدگی ها و پوسته های رنگ را پیدا کنید. شاید هیچ مورد خاصی پیدا نکنید. اما اگر هم نقص و عیبی پیدا کردید اصلا نگران نباشید. در مرحله بعدی این عیوب را مرتفع می کنیم. فقط قبل از آن، برای ایمنی خودتان از ماسک استفاده کنید

 

قدم دوم: زنگ زدگی ها و رنگ های کهنه را پاک کنید.

با فرچه سیمی رنگ های پوسته شده و زنگ زدگی ها را تا حد امکان از بین ببرید. هر چه را که باقی مانده است با کمک سنباده حذف کنید. سنباده بلوکی و کاغذسنباده نرم یا همان پوست آب بهترین گزینه ها هستند. در این مرحله نیز علاوه بر ماسک، بهتر است از عینک محافظ چشم استفاده کنید.

برای سنباده زنی، اول از سنباده زبرتر شروع کنید.

ابتدا با سنباده بلوکی رنگ ها و زنگارهای ضخیم تر را از بین ببرید و بعد از آن با سنباده نرم تر یا پوستاب سطح کار را کاملا صاف و هموار کنید. همان طور که پیش تر ذکر کردیم، نتیجه نهایی کار شما بستگی به این مرحله دارد. سنباده زنی درست باعث می شود رنگ به خوبی به سطح کار بچسبد که طول عمر رنگ را در پی دارد، و صافی و یکنواختی سطح نیز باعث می شود ظاهر کار بی نقص و چشمگیر شود.

 

قدم سوم: سطح کار را با بتونه صاف کنید.

اگر سطح کار شما ترک و نقص های زیادی دارد می توانید به راحتی و با کمک بتونه فلزی (پیشنهاد ما بتونه سنگی آرکو است) ایرادات آن را از بین ببرید. با کمک بتونه فلز حتی می توان زنگ زدگی ها را رنگ کرد.قسمت هایی که نیاز به بتونه دارند ترمیم کنید و بعد از خشک شدن بتونه، سطح آن را با سنباده نرم صاف کنید. بعد از سنباده زنی، سطح کار را با پارچه کتان تمیز و تینر فوری خوب پاک کنید. هیچ آلودگی، چربی و گرد سنباده ای نباید روی سطح کار باشد. صبر کنید تا سطح کار در مجاورت هوا کامل خشک شود. سپس وارد مرحله بعد شوید

قدم چهارم: سطح کار را با پرایمر (آستری) پوشش دهید.

برای اینکه رنگ نهایی بهتر به کار بچسبد، قبل از اعمال آن یک لایه پرایمر یا همان آستری روی کار بزنید. این لایه می تواند هم از پوشش های آستری خاص که در بازار موجود هستند و بیشتر پایه رزین دارند باشد و هم می تواند از خود رنگ نهایی باشد. پرایمرهای مخصوص فلزات علاوه بر چسبندگی بهتر رنگ نهایی، پوششی محافظ بر روی سطح فلز ایجاد می کنند. به طور سنتی پرایمر یا آستری را می توان با قلم مو و همچنین غلتک اعمال کرد. اگر سطح کار شما ناهموار است یا پیچ و خم های زیادی دارد می توانید از اسپری پرایمر استفاده کنید.

معمولا پرایمرها سریع خشک می شوند. می توانید به دستورالعمل محصول مراجعه کنید. در هر صورت نهایتا در عرض ۲۴ ساعت خشک می شود.

قدم آخر: وقت اعمال رنگ است.

برای رنگ کردن فلزات بهتر است از رنگ های آلکیدی و روغنی استفاده شود. هرچند پرایمرهای اکریلیک می توانند جلوی نفوذ آب را بگیرند، با این حال استفاده از رنگ های اکریلیک و پایه آب برای فلزات پیشنهاد نمی شود.

می توانید با قلم مو یا غلطک رنگ دلخواه خود را اعمال کنید. اسپری رنگ نیز گزینه خوبی است. یک لایه رنگ سبک و نازک روی سطح اعمال کنید. اجازه دهید تا این لایه خشک شود و مجدد لایه ای دیگر به آن اضافه کنید. شاید لازم باشد این مرحله را چندین بار تکرار کنید. برای خشک شدن هر لایه رنگ چند ساعت زمان لازم است. عجله نکنید. بعد از اینکه پوشش نهایی را اعمال کردید و از رنگ سطح راضی بودید، حداقل ۸ ساعت برای خشک شدن کامل رنگ صبر کنید.

در انتها می توانید از اسپری های گالوانیزه استفاده کنید. با پاشیدن این اسپری علاوه بر ایجاد درخشندگی، یک لایه محافظ روی رنگ فلز ایجاد می شود.

برای مشاهده انواع کمد فلزی و کمد بایگانی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *